Äitienpäivänä aina liputetaan. Lipputankoja ei nykyisin uusissa omakotitaloissa usein ole. Kaupungissa lippupäivän näkee selvemmin. Vuosien saatossa äitienpäivän vietto on muuttunut. Lapsuudessa maalla äidit kukitettiin koululla, jossa oppilaat esittivät äideille äitienpäiväohjelmaa. Nyt joissakin seurakunnissa äideille jaetaan kukka rintaan kirkkokahvien yhteydessä. Lapsuuden äitienpäivänä äidille käytiin poimimassa valkovuokot. Niitä olen saanut itsekin äitienpäivinä.

Äitienpäivinä muistetaan myös poisnukkuneita äitejä ja isoäitejä viemällä heidän haudoilleen kukkia, yleensä ruukkuruusuja. Äitienpäivä on nykyään kaupallistunut: ostetaan enemmän lahjoja kuin aikaisemmin ja käydään ulkona syömässä, hankitaan kaupasta kukkia ennemmin kuin haetaan niitä luonnosta. Onneksi kaupat eivät ole kuitenkaan äitienpäivänä auki, vaan kunnioitetaan äitejä sillä, että sitä päivää ei tuhlata markkinahumuun. Pyritään olemaan perheen kanssa yhdessä.

1990-luvun alkupuolella Tenavatähti-kisan finalisti Timo Turunen esitti kauniin kappaleen Äideistä parhain.

"1. Lapsuus se on korvaamaton.
Paljon mä sain, siks kiitän nyt vain.
Äidillein vaan laulaa nyt saan, äideistä parhaimman sain.
Hän ymmärtää ja lohduttaa, laulun tään hän nyt saa.
Kallein hän on, niin korvaamaton, parhain hän on, äiti mun.

2. Luotas jos tie kerran mun vie,
suureks kun vartun, unhoon jää et.
Muistot nää mieleen jää, rakkautes tää.
Äideistä parhain sä oot.
Hän ymmärtää ja lohduttaa, laulun tään hän nyt saa.
Kallein hän on, niin korvaamaton, parhain hän on, äiti mun."