Etelän hiihtolomaviikko on meneillään ja lapsenlapsi vanhempineen oli käymässä. Mies teki taas leipäkoneella paprikaleipää: 3,5 dl vettä, 2 reilua ruokalusikallista öljyä, 2 tl suolaa, 2 reilua ruokalusikallista hunajaa, ruokalusikallinen kuivattua minttua, samoin nokkosta ja paprikajauhoa, 1dl ruishiutaleita, 2 dl kaurahiutaleita ja 6 dl vehnäjauhoja ja reilu 2 tl kuivahiivaa. Maukasta se oli vieraidenkin mielestä.

 

Lapsenlapsi leikki puisella autojenkuljetusautolla.

Vaatehuoltoa riittää edelleen. Olen vaihtanut muun muassa vyötärökuminauhoja ja korjaillut ratkeamia ja tietysti silittänyt ja mankeloinut pyykkiä.

Olen lueskellut Marketta Hornin kirjaa Neljän dollarin päivä, joka kertoo ekomatkasta Aasiaan ja Australiaan. Hän liikkui noin 8 kilon reppu selässä pelkästään julkisilla kulkuneuvoilla eikä suostunut käyttämään kertakäyttötuotteita eikä muovia – kuljetti mukanaan omaa kuksaakin.  Hän kulki esimerkiksi Euroopasta Turkin ja Iranin ja Pakistanin läpi Intiaan pääasiassa busseilla. Matkan aikana hän vieraili mm. ashrameissa kuten äiti Amman ashramissa ja äiti Teresan laitoksissa. Hän sai monessa paikassa ilmaisen tai työtä vastaan vapaan oleskelun.

Sana tänään: Kun hän huutaa minua, minä vastaan. Minä olen hänen tukenaan ahdingossa, pelastan hänet ja nostan taas kunniaan. (Psalmi 91:15)