Palmusunnuntaina alkoi hiljainen viikko. Silloin jumalanpalvelusteksteissä lähdetään seuraamaan Vapahtajan elämän viimeisiä vaiheita. Jumalanpalveluksissa Kristuksen kärsimyshistoriaa seurataan eri tavoin. Yksi tapa on lukea kärsimyshistoria kokonaisuudessaan, maanantaina Matteuksen, tiistaina Markuksen, keskiviikkona Luukkaan ja perjantaina Johanneksen evankeliumin mukaan. Angolassa ja Namibiassa seurakunnissa luetaan viikon aikana koko kärsimyshistoria kuten meilläkin toisissa seurakunnissa tehdään. Niinpä voidaan myös lukea perinteisiä ahtitekstejä. Tänään maanantaina on vuorossa Jeesuksen rukous Getsemanessa, hänen vangitsemisensa ja Pietarin kieltäminen.  Joissakin seurakunnissa on pääsiäisnäytelmiä tai kirkkodraamoja. Tällä viikolla kuullaan radiosta ja kirkoissa on Kristuksen kärsimyksestä kertovia virsiä, urkukoraaleja ja hengellisiä lauluja sekä kärsimysajan raamatuntekstien pohjalta sävellettyä kuoromusiikkia.

Hiljainen viikko valmistaa pääsiäiseen. Meillä myös siivotaan ja laitellaan oksia hyötymään – pääsiäisenä vihertää! - uuden elämän merkki. Niinpä käväisin hakemassa koivunoksia maljakkoon.

Tänään aamu valkeni hyvin sumuisena, mutta keväisenä. Miehen astellessa postilaatikolle pihapuista kuului keväistä sirkutusta ja lintujen vihellystä, joka herätti hänen kiinnostuksensa vihellyksen esittäjään. Tarkemman seurannan jälkeen selvisi, että kottaraispariskunta istui haavanoksalla ja oli palannut edelliskesäiseen pesäänsä.