Mätäkuu on alkanut 23.7. Satoja vuosia mätäkuu oli kalentereissa merkitty 23.7 - 23.8. Nykyään sitä ei enää ole kalentereihin merkitty.

HS 29.6.2009: ”Vanha kansanviisaus haavoja tulehduttavasta mätäkuusta on saanut tuekseen kovaa tieteellistä näyttöä. Helsingin Töölön sairaalassa tehdyn tuoreen tutkimuksen mukaan riski leikkaushaavan merkittävään tulehdukseen on heinä–elokuussa kaksi kertaa muuta vuotta suurempi. Tutkijat selittävät mätäkuun vaikutusta muun muassa sillä, että helteellä tapaturmiin joutuvilla ihmisillä on tavallista vähemmän vaatetta päällä. Silloin haavoihin joutuu tavallista helpommin likaa ja bakteereja. “

Naistenviikko päättyy tänään ja huomenna Jaakko heittää kylmän kiven.

”Herra on minun voimani ja kilpeni, häneen minä luotan. Minä sain avun, ja minun sydämeni riemuitsee, minä laulan ja ylistän Herraa. ”(Psalmi 28:7)