1242221282_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Kukan päivänä pihassa kukat ovat kukkimassa. Voikukkia on ilmestynyt pihamaalle kuin tyhjästä. Minä en niistä pidä, mutten voi mitään tuolle mahtavalle joukolle. Niitämme ruohon säännöllisesti ja samalla niin paljon noita voikukkia kuin mahdollista. Mökillä vielä olen saanut pidetyksi voikukat tontilta pois. Naapuritonteille niitä on alkanut kertyä yhä enemmän ja enemmän, vaikka olen teiltä ja tienvieristä vuosien mittaan ahkerasti niitä kitkenyt.

Nurmikonhoitajat eivät voikukista välitä, vaan haluat nurmikkonsa olevan vain vihreänä. Voikukka on joillekin tärkeä asia. Mehiläiset keräävät mettä niistä ja voikukkahunajahan on hyvää.  Joillekin voikukkaviini on jokakesäinen harrastus. Nopeasti juotavaa voikukista saa valmistamalla simaa. Voikukan lehdistä tulee oiva salaatti, kun osaa etsiä vähemmän kitkerät yksilöt. Kahvinkorvikettakin voikukkien juurista paahdettiin sota-aikana ja vielä vähän sen jälkeen. Miten kauniita ovatkaan voikukkaseppeleet. Niitä väsättiin lapsena ja niitä kierrettiin lastenkin kanssa ja nyt lastenlasten kera. Ja miten mukavaa oli puhallella voikukan hahtuvia lentoon!Hymy

1242221359_img-d41d8cd98f00b204e9800998e 1242221431_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Punavuokkoja ja vuorenkilpi

Monet muutkin kevään kukkaset kukkivat pihassa: siniset ja punaiset sinivuokot, käenrieskaa on keltaisena mattona rinteessä, vuorenkilven kukat kohoavat lehtien seasta ja penkeissään istutetut helmihyasintit, krookukset, narsissit, tulppaanit… ja monet hedelmäpuut näyttävät kukkanuppujensa alkuja. Kevät on hienoa aikaa.

Tämän päivän päivänsanassa liitytään myös vuodenkiertoon:                                                 Minä sanoin: "Kylväkää oikeudenmukaisuutta,
korjatkaa uskollisuutta! Raivatkaa itsellenne uudispelto!
Nyt on aika etsiä minua, Herraa, minä tulen varmasti
ja annan teille siunauksen sateen." Hoosea 10:12.

 1242221209_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Olisipa näin kauniita orvokkiasetelmia meilläkin!