Kesäkeitto (siinä maistuu lapsuus!) oli ennen kesän perinteinen keitto, johon laitettiin muun muassa uusia perunoita, sipulia varsineen, herneenpalkoja ja porkkanoita. Se keitettiin maitoon ja voita tietysti laitettiin mukaan. Varhaisvihanneksista valmistettu kesäkeitto onkin mitä raikkain ja maukkain kesäruoka. Maitopohjainen kesäkeitto kylläkin jakaa ihmisten mielipiteet, toiset rakastavat ja toiset inhoavat. Muihinkin kesän keittoihin lisättiin yleensä maitoa maakunnasta ja perinteistä riippuen.

Kaalikeitto oli varhaiskaalista ja nykyään ovat tulleet kuvaan muut kaalikeitot, kuten kukkakaalikeitot ja parsakaalikeitot.

Pinaattikeitto oli myös kesän keitto. Pinaattikeitto voitiin tehdä myös nokkosista pinaatin sijaan jo aikaisin keväällä. Keittolautaselle lisättiin halkaistu keitetty kananmuna.

Monenlaiset kalakeitot kuuluivat myös kesään. Järvisuomessa nautittiin muikkukeittoa ja keväällä tietysti haukikeittoa, maitoon keitettynä ja suurustettuna. Lisäksi keitossa oli perunoita ja ehkä sipulia mausteena.

Raparperikeitto ja mustikkakeitto ovat olleet jälkiruokina.

Onneksi kaikki reseptit eivät sentään sisällä maitoa tai jauhoja. Löysin vanhan keittokirjan ja sieltä ohjeen Kaalikeitto liemivoimasta (Aarne Nissisen suuresta keittokirjasta vuodelta 1946): ”1,5 litraa vettä, puolet pienestä kaalinkuvusta, 1 ruokalusikka meiramia, 1 porkkana, 2,5 teelusikkaa ”liemivoimaa”, suolaa ja valkopippuria maun mukaan. Kaali ja kuorittu porkkana leikataan hienoiksi suikaleiksi sekä pannaan veteen kasariin, johon ”liemivoima”, meirami ja mausteet lisätään. Keiton annetaan kiehua kannellisessa kasarissa, kunnes kaali on kypsää.”

Sana tälle päivälle: "Ja nyt - näin sanoo Herra, joka sinut loi,
 - Älä pelkää. Minä olen lunastanut sinut.
Minä olen sinut nimeltä kutsunut, sinä olet minun.
Kun kuljet vesien halki, minä olen sinun kanssasi,
kun virtojen poikki, ne eivät tempaa sinua mukaansa,
kun astut tulen lävitse, sinä et pala
eikä liekki sinua polta." (Jesaja 43:1-2)