Malkamaanantai. Piinaviikon eli kärsimysviikon eli hiljaisen viikon päivillä on omat kansanomaiset nimityksensä, joissa sekoittuvat uskonnollinen perinne ja kansanuskomukset. Tätä viikkoa vietettiin Suomessa vanhoina aikoina rauhan ja levon juhlana. Silloin ei saanut tehdä työtä eikä missään tapauksessa ollut lupa metelöidä, etteivät hyvät haltijat lähtisi talosta. Malkamaanantaita on sanottu myös maitomaanantaiksi. Maitomaanantai ehkä oli nimitys, että nyt valmistettiin jotain maitotuotteita pääsiäistä varten – talven olivat usein lehmät olleet ummessa eikä ollut maitoakaan saatavilla. Toisaalta paastonaikana ei saanut maitoakaan nauttia.

Maanantaina, piinaviikon aluksi, ehkä piti ottaa se Raamatussa mainittu malka (=hirsi) omasta silmästä. Malkamaanantain aiheena on kärsivä Kristus: Jeesus Getsemanessa, vangitseminen ja Pietarin kieltäminen ovat ahtisaarnan aiheena tänään. Ahtisaarnoja pidetään piinaviikolla iltaisin maanantaista keskiviikkoon ja niiden aiheena on jokin jakso Jeesuksen kärsimyshistoriasta. Tänään mekin olimme kuuntelemassa oman seurakunnan kirkossa tämän päivän ahtia.
Hiljaisen viikon maanantain sana sanoo Jeesuksesta: ” Hän alensi itsensä ja oli kuuliainen kuolemaan asti, ristinkuolemaan asti.” (Filippiläiskirje 2:8)
Serkut olivat tänään vieraisilla. Katselimme vanhoja valokuvia ja yritimme tunnistaa, keitä kuvissa oli. Osaan saimmekin yhteisen pähkäilyn jälkeen nimiä ja joitakin ajoituksiakin. Osaisipa omat valokuvat laittaa pikapikaa kansioihin ja tekstittää ne myös!