1248375693_img-d41d8cd98f00b204e9800998e

Mikä näistä poimureista on mielestäsi paras?

Meillä on monenlaisia poimureita. Käytössä tällä hetkellä on neljää eri mallia. Isoin, rohmu, on miehen käytössä ja hän on päihittänyt marjamäärässä minut sen kanssa jatkuvasti. Minä olen käyttänyt muovista metallilankapoimuria. Siitä irtosi ensi kättelyssä ruuvi ja mutteri jonnekin metsään. Onneksi löytyi kotokätköistä vastaava tilalle. Muovinen ei oikein sovi minunlaiselleni roskanpoimijalle, piikit meinaavat katketa. Vuosien mittaan minulle on osoittautunut parhaaksi vanha tuttu metallinen piikikäs Marja-Maija. Lankoni opetti aikanaan minulle sen käyttöä. Poimin siihen asti käsin ja kun olin hänen kanssaan mustikassa, hän sai paljon enemmän kuin minä ja aloin innostua. Hankin sitten sinisen Marja-Maijan ja toisen punaisen: toinen kotona, toinen mökillä. Nyt alan katsella haikein mielin rohmuun, mutten ole vielä edes kokeillut sitä. Siihen saa hankittua myös varren. Kun en enää voi kumartua, lienee tuo malli paras. Se vaatii mielestäni kuitenkin kohtuutasaista maastoa. Pikkupoimurilla saa jo valmiiksi siistimpiä marjoja, mutta iso on nopeampi. Hyvä marjanpoimuri on tehokas ja hellävarainen, mutta tuo on myös käyttäjästä kiinni.

Tänään ei mikään poimuri ollut käytössä, kun mies oli lastenlasten luona koko päivän taloa maalaamassa ja minä vatustin puutarhassa.